دعاوی شرکت های تعاونی مسکن
شرکت های تعاونی مسکن
دعاوی تعاونی های مسکن با اعضا

طرح دعوا توسط اعضا علیه شرکت تعاونی مسکن
شرکت تعاونی مسکن به عنوان یکی از شرکتهای تجاری شناخته شده در قانون تجارت، به موجب مقررات همین قانون و سایر قوانین مصوب در مورد شرکتهای تعاونی، واجد شخصیت حقوقی می باشد.
با توجه به افزایش تعداد تعاونی های مسکن در سالهای اخیر و گستردگی روابط و معاملات آنها با افراد و سایر شرکتها، طرح دعوا علیه شرکت های تعاونی مسکن نیز روبه افزایش می باشد.
جرایم و تخلفات شرکت های تعاونی مسکن
جرایم و تخلفات تعاونی های مسکن در قوانین مصوب در مورد تعاونی ها و اساسنامه شرکت های تعاونی پیش بینی شده است. از جمله این تخلفات می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1-ارائه گزارش خلاف واقع توسط مدیران یا بازرسان
2-ارتکاب اعمالی با سوء نیت توسط مدیران یا بازرسان که باعث ایراد ضرر به شرکت شود.
3-خیانت در امانت نسبت به وجوه و اموال شرکت توسط مدیران یا بازرسان یا کارکنان
4-ارائه گزارش خلاف واقع توسط حسابرس شرکت
5-معامله با مدیران شرکت تعاونی بر خلاف قوانین و مقررات
6-استنکاف بازرس شرکت از رسیدگی به شکایات واصله
7-ایجاد مانع برای بازرس در رسیدگی به وظایف قانونی
8-سهیم شدن بازرس در معاملات شرکت تعاونی بطور مستقیم یا غیر مستقیم
9-ارائه گزارش خلاف واقع به مجامع عمومی، وزارت تعاون و …
10-قبول سمت در شرکت تعاونی با وجود مانع قانونی
11-عدم برگزاری مجامع عمومی در موعد قانونی
12-ممانعت از عضویت اشخاص واجد شرایط قانونی
13-قبول عضویت اشخاص فاقد شرایط قانونی
14-تجاوز از حدود پروانه ساختمانی
15-انتقال واحدهای مسکونی ساخته شده توسط شرکت تعاونی به اشخاص غیر سهامدار
16-استفاده از وجوه تادیه شده توسط سهامداران بر خلاف قوانین و مقررات
دستورالعمل رسیدگی به شکایات شرکتهای تعاونی
ماده ۱: رسیدگی به شکایات اعضاء و سهامداران شرکتها و اتحادیههای تعاونی و اتاقهای تعاون علیه شرکت، اتحادیه، اتاق یا مدیران مربوط [در امور تعاون] بهموجب مقررات این دستورالعمل صورت خواهد گرفت.
تبصره ۱: شکایات مربوط به انتخابات مدیران و بازرسان طبق دستورالعمل نظارت بر انتخابات رسیدگی میگردد.
تبصره ۲: شکایات مربوط به برگزاری مجامع عمومی با موضوع غیر از انتخابات مدیران و بازرسان از شمول مقررات این دستورالعمل مستثنا است و مطابق مقررات خاص خود رسیدگی میگردد.
تبصره ۳: مقصود از «امور تعاون»، کلیه موضوعهای مرتبط با قوانین و مقررات بخش تعاون، اساسنامه، آییننامه و دستورالعملهای داخلی تعاونی، قراردادهای منعقده و امور ناشی از عضویت و سهامداری است
ماده ۲: شکایت باید در فرم مخصوص [پیوست] مطرح و حاوی نکات ذیل باشد:
- مشخصات کامل شاکی و طرف شکایت و اقامتگاه آنها.
- مشخصات دقیق و اقامتگاه شرکت، اتحادیه یا اتاق مربوطه.
- تعیین موضوع شکایت و خواسته بهطور واضح.
- ادلّهای که شاکی برای اثبات ادعای خود دارد. (شاکی باید رونوشت یا تصویر مصدق اسناد مثبته را پیوست شکایت نماید).
- امضای شاکی (و در صورت عجز از امضاء، اثرانگشت).
- درصورتیکه شکایت توسط وکیل تقدیم شود، درج مشخصات وکیل و ارائه وکالتنامه رسمی و در مورد وکلای دادگستری، وکالتنامه مقرر از سوی کانون وکلا یا مرکز امور مشاوران دادگستری الزامی است.
تبصره ۱: چنانچه شاکی شخصیت حقوقی باشد ارائه مصوبه هیئتمدیره دایر بر طرح شکایت و نمایندگی، همچنین ممهور نمودن شکوائیه به مهر مربوطه الزامی است.
تبصره ۲: درصورتیکه شاکی، شکایت خود را به نحو دیگری مطرح نماید، اداره تعاون با ارائه فرم مخصوص، شاکی را جهت طرح صحیح شکایت راهنمایی میکند.
ماده ۳: شاکی شکایت مربوطه را جهت رسیدگی و اظهارنظر به بازرس تسلیم و رسید دریافت مینماید. بازرس مکلف است پس از وصول شکایت و تطبیق آن با مفاد ماده ۲ ظرف یک هفته شکایت را رسیدگی و به طریق ذیل اقدام نماید:
- چنانچه شکایت صرفاً جنبه عمومی و اعلام تخلف داشته باشد، درصورتیکه بازرس نیز قائل به ارتکاب تخلف از سوی مدیران باشد، مراتب را به هیئتمدیره یا مدیرعامل (حسب مورد) اعلام و تقاضای رفع نقص میکند. چنانچه مدیران مربوطه به تذکرات بازرس ترتیب اثر ندهند، بازرس تعاونی یا اتحادیه مطابق ماده ۴۲ و هیئت بازرسی اتاق تعاون طبق بند (ج) ماده ۶۳ قانون بخش تعاون اقدام مینماید.
- درصورتیکه شکایت واجد جنبه خصوصی اعم از ورود ضرر و زیان یا تضییع حق شاکی باشد و بازرس بر اساس بررسی انجامشده و مستندات موجود شکایت را وارد تشخیص دهند موضوع را کتباً و بهطور مستند و مستدل بهمنظور پاسخگویی و تأمین خواسته شاکی به هیئتمدیره تعاونی اعلام و رونوشت آن را به شاکی ارسال میکنند. درصورتیکه هیئتمدیره بر اساس نظریه بازرس، اقدامات مقتضی در جهت اجابت خواسته شاکی و حل اختلاف مستحدثه انجام دهند شکایت مطروحه خاتمه یافته تلقی میگردد.
تبصره: شاکی باید رونوشت نظریه بازرس را جهت درج در پرونده تعاونی به اداره تعاون ارائه نماید.
ماده ۴: در صورت حدوث هر یک از موجبات ذیل، موضوع اختلاف توسط شاکی جهت داوری حسب مورد به اتحادیه یا اتاق مربوطه ارائه میگردد. اتحادیه/ اتاق مکلف است مطابق آئیننامه داوری که توسط وزارت تعاون تهیه و تصویب گردیده است به شکایت و اختلاف رسیدگی و رأی نهایی خود را حداکثر ظرف ۳ ماه اعلام نماید. پس از ابلاغ رأی داوری، ذینفع میتواند به اجرای احکام دادگستری مراجعه و تقاضای اجرا رأی کند.
- فقدان بازرس.
- عدم دسترسی به بازرس.
- عدم رسیدگی بازرس به شکایت ظرف مهلت یک ماه از زمان وصول شکایت.
- عدم تمکین هیئتمدیره به نظریه بازرس در تأمین خواسته شاکی.
- اعتراض شاکی نسبت به نظریه بازرس.
ماده ۵: داوری موضوع ماده فوق حسب مقررات اساسنامه به ترتیب توسط اشخاص ذیل صورت میگیرد:
- در مورد اختلاف اعضاء و سهامداران شرکتهای تعاونی با شرکت مربوطه: اتحادیه مربوط.
- در مورد اختلاف اعضاء و سهامداران اتحادیههای تعاونی با اتحادیه مربوطه: اتاق تعاون مربوط.
تبصره ۱: چنانچه حسب توافق بعدی یا بهموجب قرارداد دیگر، داوری اشخاص دیگری شرط شده باشد، مرجع صالح داوری همان اشخاص خواهند بود.
تبصره ۲: در خصوص اختلاف اعضاء اتاقهای تعاون با اتاق مربوطه، ارجاع امر به داوری منوط به وجود شرط داوری در اساسنامه مربوطه یا توافقها و قراردادهای فیمابین است.
ماده ۶: در موارد ذیل شاکی میتواند به شوراهای حل اختلاف، مراجع صالح قضایی یا شبه قضایی (حسب موضوع اختلاف) مراجعه نماید:
- در صورت استنکاف مرجع داوری مربوطه از پذیرش داوری.
- در صورت عدم اعلام حکم داوری ظرف مهلت قانونی یا موردتوافق.
- در صورت عدم وجود اتحادیه یا اتاق.
- در صورت عدم پیشبینی شرط داوری در اساسنامه اتاق تعاون (در خصوص اختلافات اعضاء اتاقها با اتاق مربوطه).
ماده ۷: هیچیک از مواد مقرر در این دستورالعمل حق مراجعه مستقیم شاکی به داور و در صورت عدم پیشبینی داور، به شوراهای حل اختلاف، مراجع صالح قضایی یا شبه قضایی را سلب نخواهد کرد.
ماده ۸: در کلیه مقررات این دستورالعمل مقصود از «بازرس»، حسب مورد بازرس، بازرسان یا هیئت بازرسی است.
این دستورالعمل در ۸ ماده و ۸ تبصره در تاریخ هشتم اسفند یک هزار و سیصد و هشتادوهشت به تصویب وزیر تعاون رسیده است.
منبع: ورازت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
گروه مشاورین حقوقی توانا ثبت (Tavana Sabt)
مشاوره حقوقی و وکالت در امور ثبتی و دعاوی ثبتی
انواع خدمات ثبت در سازمان ثبت اسناد و املاک و ثبت مالکیت صنعتی
درباره ما:
گروه مشاورین حقوقی توانا ثبت (Tavana Sabt)، مجموعه ای متشکل از بهترین مشاوران حقوقی، مالی، ثبتی و وکلای پایه یک دادگستری میباشند که با بیش از 20 سال سابقه و تجربه تخصصی حرفه ای در انواع پرونده ها و دعاوی امور ثبتی به مخاطبان مشاوره داده و به صورت صفر تا صد، دعاوی و پرونده های امور ثبتی را در مراجع قضایی و اداری پیگیری نموده و به نتیجه مطلوب میرسانند.
امور ثبتی:
ثبت املاک و اراضی و معادن، ثبت شرکت ها و موسسات تجاری، ثبت اختراعات وطرح های صنعتی
ثبت اسناد، ثبت علامت تجاری، ثبت شرکت دانش بنیان، ثبت معدن
دعاوی ثبتی:
دعاوی ثبت املاک و اراضی، دعاوی ثبت معادن، دعاوی اختراعات
دعاوی طرح صنعتی، دعاوی علامت تجاری، دعاوی ثبتی شرکت ها
دعاوی اجرائیات ثبت اسناد و املاک، دعاوی اجرای اسناد لازم الاجرا، دعاوی اجرای اسناد رسمی
مراجع دادرسی ثبتی:
هیئت تشخیص ثبت، هیئت نظارت ثبت، شورای عالی ثبت
دیوان عدالت اداری، اجرائیات ثبت اسناد و املاک، کمیسیون اختلافات مالکیت صنعتی
محاکم قضایی دادگستری، هیئت رسیدگی استانی معادن، دیوان عالی کشور
خدمات حقوقی ما:
-انجام کلیه امور ثبت املاک و اراضی و مشاوره دعاوی و اختلافات ثبت املاک و اراضی در مراجع و محاکم قضایی
– انجام کلیه امور ثبت اسناد رسمی و مشاوره دعاوی و اختلافات اسناد رسمی و لازم الاجرا در مراجع و محاکم قضایی
-انجام کلیه امور ثبت شرکت ها و موسسات تجاری و مشاوره دعاوی مرتبط با ثبت شرکت ها در مراجع و محاکم قضایی
-انجام کلیه امور ثبت مالکیت صنعتی شامل اختراعات، طرح صنعتی و علامت تجاری و دعاوی و اختلافات مالکیت فکری
-انجام کلیه امور ثبت معادن در سامانه کاداستر معدن و ادارات صمت و مشاوره اختلافات و دعاوی معادن
-انجام کلیه امور ثبت شرکت های دانش بنیان و اخذ مجوز شرکت دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
-انجاک کلیه امور مرتبط با اجرائیات اسناد رسمی و اسناد لازم الاجرا در اجرائیات ثبت اسناد و املاک و محاکم
درصورت نیاز به مشاوره حقوقی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرونده حقوقی خود، با ما تماس بگیرید.
گروه مشاورین حقوقی توانا ثبت (Tavana Sabt)

نحوه تماس با ما:
آدرس ما:
تهران، میدان فاطمی، ابتدای خیابان جویبار، کوچه میرهادی شرقی
شماره موبایل – واتساپ:
09128421890 (سعید قاسمی)
09122356369 (محمدرضا عدالتخواه)
آدرس وب سایت:
